tisdag 13 april 2010

Låt alla få gå sin egen väg


Jesus förkunnade kärlek, och de kristna förkunnar hat. Hur har det kristna budskapet kunnat vridas och bli så fel?

Vad Jesus var ute efter är det nog inte många som ifrågasättter. Han var ute efter att förkunna kärlek. Vad jag förundras över är hur väldigt många kristna har lagt beslag på hans ord och tycker sig besitta rätten att bestämma vad som är kärlek och inte, och att de genom detta kan känna sånt hat. Mina ord, Min kärlek, Mitt sätt att leva, Min sexuella läggning, Min tro och Min övertygelse är den enda rätta. De som inte lever och tror som jag är en böld. Men var det inte kärlek som Jesus förkunnade. Vad är då kärlek? Kanske inte att älska alla, men att respektera allas rätt till sina tankar, tro och kärlek. Hur kan människor (kristna) fördöma och skicka hatbrev till homosexuella t.ex? Det de homosexuella känner är också kärlek. Vem har ensamrätt på kärleken? Vem kan hävda att ens egen kärlek är mer äkta än någon annans? Och framför allt, hur kan det skapa sådant hat mot dem vars kärlek inte är som ens egen?

Nu vet jag att det är långt ifrån alla kristna som missbrukar Jesus ord och vilja. Jag är inte själv troende, men har många vänner som är det. De är alla goda människor och medborgare som respekterar andras sätt att tro och leva. Det är när vi börjar komma till fundamentalisterna som det börjar bli väldigt svårt för mig. Varje kristen som inte kan respektera en annan människas sätt att vara, eller som sätter sig själv högre än andra, borde gå tillbaka och fundera över Jesus budskap. Jag som icketroende kan leva efter det. Hur ska det då vara så svårt som troende att leva efter det? Och jag tycker att så fort man börjar få ensamrätt på den enda äkta tron- då är man fundamentalist.

Det samma gäller i krig. Hur kan människor kriga i Guds namn? Hur kan människor i båda sidorna av kriget säga att de har Gud på sin sida; Samma Gud? Jag såg på tv i kväll, och då framkom det att de flesta krig som sker i Kristi namn sker- ja, just det- mot andra kristna. Inte mot muslimer eller hinduer eller andra religioner, utan mot andra kristna. Man krigar för att de inte tror "rätt". Katoliker krigar mot protestanter o.s.v. De delar samma grundtro, men slåss om vem som utövar religionen på "rätt sätt". Är inte detta bara för sjukt? Att folk har en helt annan religion är ok. Det är så långt borta och konstigt. Men när någon nästan tror som jag, men inte riktigt, då har de FEL!! Och jag ska slå in sanningen i skallen på dem. Men det är väl inte sanning kyrkan håller på med. Det är väl -TRO?

Jag vet att jag kan ha annorlunda åsikter om saker och ting, men jag respekterar andras sätt att vara, att tro och leva, så länge det inte skadar någon annan. Jag har inte rätt att lägga mig i hur någon annan vill leva, så länge de själva och omgivningen mår bra av det.

Låt alla få gå sin egen väg.

1 kommentar: